Hobøl Motorklubb

Hva er trial?

Trial er:

Trial er en motorsport, hvor navnet kommer av det engelske ordet «to try» som betyr «å prøve». Målet med sporten er å komme seg gjennom flere seksjoner (løyper), som er konstruert på ulike steder i skog og terreng, uten å sette foten i bakken. Vi har et system der man teller antall feil /  prikker i seksjonene, og den med færrest prikker vinner.  Et typisk løp består av syv til 10 seksjoner som skal kjøres tre ganger hver. Mini rekruttene kjører kun 5 seksjoner, de kan og velge om seksjonene skal kjøres to eller tre ganger. Seksjonene er spredd over et større området, slik at en runde kan fort bli et par kilometer lang. 

I trial har fart en liten eller ingen betydning, men sporten krever en viss balanse, god kroppskontroll og teknikk.

Løp og løpsforberedelser

For å delta på løp må du ha gyldig lisens og være medlem av en godkjent klubb. I løpet av sesongen er det mange løp, men hvor mange løp du ønsker å være med på er frivillig. Løpene arrangeres over hele landet. De fleste førerne våre har vært med på løp som er i nærheten, for eksempel Kråkerøy, Hvervenbukta og Trøgstad, men noen reiser over hele landet, og også til utlandet.

Barn mellom 5 og 11 år kan delta på enkeltstående samlinger. Samlingene må ha en uformell karakter og dersom det premieres skal premieringen være lik for alle. Det skal ikke være resultatlister for denne aldersgruppen. Barn kan fra det året de fyller 11 år, delta i enkeltstående konkurranser innenfor et distrikt/region. Løpet skal også her ha en uformell karakter, men her kan utøverne rangeres på lik linje med eldre utøvere. Det er imidlertid vanlig at alle premieres i klassene for denne aldersgruppen. Fra det året du fyller 13 år kan du være med i alle typer løp.

Når tiden er inne for å være med på løp, er det viktig å vite følgende: Man melder seg på løpet gjennom en nettside ved navn iSonen.no. Det vil være mulig å søke opp løp ut fra geografi, eller så vil arrangørklubber dele en påmeldingslink.  De påmeldte får detaljert informasjon gjennom tilleggsregler som blir utsendt av løpets arrangør etter påmeldingen din er registrert. Der står alle reglene som gjelder for løpet, tid for oppmøte, teknisk kontroll og starttid, hvor det ikke er lov til å kjøre osv. Kjører du på områder hvor det ikke er lov til å kjøre, kan du bli diskvalifisert.

Sjekk at du har riktig lisens i forhold til alder, mer info om dette finner du på NMF sine sider. Du må også sjekke om du har konkurransekjøretøybevis (frivillig for utøvere til og med 12 år) på sykkelen din hvis du skal delta i konkurranser, mer info finner du her.

Før løpet er det viktig at sykkelen er ren og i god stand siden sykkel og utstyr skal gjennom en teknisk kontroll før start. Løpet består av merkede løyper, også kalt seksjoner. Hver seksjon er avgrenset med merkebånd og har en klar begynnelse og en klar slutt. Hver seksjon kan deles i flere delseksjoner, vanligvis inntil tre. Det er viktig å gå gjennom seksjonene før start. Når seksjonsdommeren gir klarsignal, kan du starte. Seksjonen er som regel pilet, dvs. at det er merket hvordan du skal kjøre. Det er en maksimaltid du kan bruke på løpet, vanligvis 5 – 6 timer. Alle seksjonene kjøres som regel to eller tre ganger. Bruker du mer enn oppsatt tid, vil du bli prikkbelastet, eventuelt diskvalifisert. Det er mange klasser i et trialløp, og disse er delt inn etter ferdighet og alder.

  • Oversikt over klasser: 
    Elite
    Kvinner elite
    Junior
    Kvinner junior
    Ungdom
    Rekrutt
    Rekrutt lett
    Rekrutt vanskelig
    Mini rekrutt
    Åpen blå
    Åpen gul
    Åpen grønn
    Åpen fri
    Veteran (over 40 år)
    Classic 
    Trim 

Alder og kubikk (ccm)

  • 80 ccm fra det året du fyller 5
  • 200 ccm fra det året du fyller 8
  • Fri ccm fra det året du fyller 13

Prikkbelastning 

I hver seksjon bedømmes deltakernes kjøring av en dommer, og de straffes med prikker ved feil. Feilfri kjøring er å kjøre seksjonen fra begynnelsen til slutt uten å sette føttene i bakken, eller på annen måte ta i bruk hjelp for å holde balansen. Feilfri kjøring = 0 prikker. Dersom føreren setter en fot i bakken (”foting”) straffes dette med 1 prikk. To ”fotinger” gir 2 prikker. 3 prikker er det maksimale antall prikker en deltaker kan få for ”fotinger” i en seksjon. Føreren kan altså ”padle” seg gjennom hele seksjonen og bare få tre prikker. Stopper motoren og føreren setter en fot i bakken, føreren kjører over markeringsbånd, krysser eget spor eller rygger gir det 5 straffeprikker. 5 prikker er maks prikker man kan få i en seksjon. Er man ”ufin” mot dommeren kan man få 5 tilleggsprikker til i straff. Glemmer man å kjøre en seksjon straffes dette med 10 prikker.